PANCA BUDIDAYA SARJANA


PANCA BUDIDAYA SARJANA

Nu dimaksud Panca Budhidaya Sarjana téh  taya lian anging pamanggih aki anu pihartieunana kieu: Panca = 5, budidaya = tanaga pamikiran, sar = pinter atawa luhung; jana = manusa. Jadi Panca Budidaya Sarjana = Lima Kakuatan Budi Jalma Pinter. Tah ieu Panca Budidaya Sarjana téh bisa dicindekkeun sabaéan gedé tina anasir nu ngajadikeun kabudhi-dayaan manusa atawa KABUDAYAAN.

Naon hiji-hijina?

1.       KASUSASTRAAN

2.       KAMOTÉKARAN  atawa KASENIAN

3.       PALASIPAH

4.       TASAUF

5.       IBADAH.



Guaranana kieu:



1. KASUSASTRAAN  subagé PAKÉAN HIRUP: upamana hiji jalma anu rupana  teu kaaasup kasép atawa geulis, pamakéna ogé basajan, tara maké nu hurung-hérang, pacabakanana ogé lain pajabat atawa teu boga pangkat luhur, tapi dina tutur-basana, caritaanana atawa nyusun kekecapanana dina cumarita matak pikabitaeun, merenah babasaanna, ngeunah didéngékeunana, kaharti makna jeung maksudna, bisa disebut murwakanti atawa ngalagena. Ku sabab kitu ieu jelema dipihormat, diajénan ku balaréa. Jadi sanajan rupa jajar-pasar, pakéna basajan, kalungguhanana teu pati luhur, tapi ana geus cumarita atawa biantara dina panggung, katinggalina matak gagah, ginding tur gandang perténgtang, nepika dipikasérab ku sasama cindekna  jalma nyastra, atawa susastra.



2. KAMOTÉKARAN atawa KASENIAN subagé HARIRING HIRUP. Maksudna kieu: hiji jalma anu boga kaahlian dina widang kasenian, boh seni karawitan, ibing, sora, gambar, pahat, tata-boga, tata-busana, olah-raga jeung sabangsaning kasenian atawa kamotékaran liana. Sok sanajan ieu jalma téh henteu nyangking pangkat atawa kalungguhan anu luhur, hirupna basajan, tapi kusabab boga kaahlian seni téa nepika dipikaresep ku balaréa. Geus teu bireuk deui, loba seniman anu panghasilanana ngaleuwihan pajabat atawa pagawé nagara anu luhur. Sabaraha panghasilan pamaén musik, biduan, artis, pamaén bola atawa atlit unggul? Geus teu dicaritakeun di dieu da geus lain rusiah umum. Malahan sawatara golongan jalma anu beunghar di dunya ieu kalolobaanana ti kalangan ieu. Tah ieu nu disebut seniman, atawa NYENI anu salawasna aya dina kagumbiraan, siga jalma nu salawasna ngahariring sabab tingtrim haténa.



3. PALASIPAH subagé PANGÉBRÉH HIRUP, maksudna: ari palasipah atawa pilsapat téh nyaéta ‘JALAN UTAMA’. Ari jalma anu neuleuman palasipah pasti néangan HAKÉKAT atawa kanyataan nu pangakhirna. Sabagéan jalma nu neuleuman palasipah disebut pilsuf, geus bisa manggihan bagéan-bagéan atawa fragment hakékat,  anu  nimbulkeun sawatara aliran nu sok patoja’iah.

Bagéan séjénna percaya yén sakumna kaayaan téh atawa kajadian jeung peristiwa ngabogaan poko-pangkal ti Allah. Saban jalma anu ngagunakeun pikiranana jeung ngabogaan hasrat anu kuat pikeun ngahontal  “kanyaho anu sampurna” , anu bisa dihontal kalawan pangimeutan anu taliti, kalwan pamikiran anu sajero-jerona, saterusna tina pasualan “kanyataan anu sabenerna”, kalawan teu dihaja manéhna geus asup kana “ALAM PILSAPAT”.



Tah kaayaan “anu sabenerna” éta anu disebut “hakékat” . Sedengkeun “hasrat anu kuat” anu ngadorong urang pikeun asup kana Alam Pilsapat nyaéta “paripolah batin” urang sorangan. “Paripolah batin” atawa “kabatinan” ieu sabenerna ‘MIKIR’ jeung dorongan pikeun néangan hakékat, atawa MIKIR DUMASAR KANA BEBENERAN.



Ari MIKIR DUMASAR KANA BEBENERAN merelukeun “tarékat”  atawa “ metoda” nyaéta cara atawa jalan anu lazim dipaké ku para ahli élmu pangaweruh utamana ahli pilsapat. Cindekna mah: ahli pilsapat téh jalma anu mikirkeun hakékat atawa ahli pikir ngeunaan hakékat. Ari néangan hakékat lain mikirkeun hiji perkara anu nyata anu kasaksén ku pancaindera, tapi ogé mikiran “hubungan”  antara kanyataan jeung kasemestaan alam, utamana jeung “Azas Puseurna”  atawa “Sang Pencipta” – Allah swt. – tah “hubungan” ieu disebutna “MA’RIFAT”. Singgetna:  makna pilsapat téh “hasrat mikaasih kana Ma’rifat ku jalan wanoh kana hakékat”.



4. TASAUF subagé INTISARI HIRUP, hartina ucapan tasauf subagé intisari atawa eusina tina hirupna. Aya babasan atawa “ungkapan” dina basa Indonesia: Berjalan berperhentian – berkata berkesudahan.  Salah saurang ahli tasauf Junaid nyarios kieu: “ Tasauf téh nyaéta inget ka Allah, sok sanajan keur aya dinaka kaayaan anu ramé atawa kaayaan riweuh, cinta jeung isin ku Allah  tur resep ngadéngékeun jeung migawé amal shaléh beri nuturkeun nu ditinggalkeun ku Rasulullah saw. Aya papatah ti hiji ulama tasauf kieu: “ma lam yasuq lam ya’rief” hartina: sing saha anu can ngarasa, manéhna acan nyaho”.



Ari tujuan tasauf numutkeun sawangan Islam nyaéta ngadeukeutkeun diri ka Sang Khalik. Jalan anu disorang: cinta, rajin, sedih, asih, resep nalungtik kahéngkéran diri sorangan, bari kagémbang ku kaagungan Allah swt.  Ari nu “leumpang” di jero tasauf nyaéta RARASAAN, da ari PIKIRAN mah dinomer duakeun. Nu diutamakeun di jero tasauf lain akal wungkul , sabab geus nyata  kalawan numutkeun pamikiran wungkul mah bakal ngabangkrutkeun  anu bakal kapanggih, da anu diutamakeun mah RASA.



Ulama luhung Abu Hamid Al-Ghazali nyaurkeun: “ Tasauf nimbulkeun seni anu hirup dina Islam, Lantaran seni ieu ngarupakeun tiruan tina kaéndahan. Ari sumber kaéndahan nyatana Allah swt, anu tilasna bisa disaksi di jero alam ieu, disawang, diteuteup jeung diimpleng  ku ati snaubari anu fana di jero kacintaan, jeung baqo alatan “Ma’rifat”.



6.       IBADAH subagé PAMUNTANGAN HIRUP, maksudna nyumponan paréntah agama sakumaha anu geus ditetepkeun, dina pangartian kieu:

a.       Ngajalankeun tata-kaykinan tina perkara ayana ‘NU MUTLAK’  saluareun manusa.

b.      Ngajalankeun  tata-kaibadahan manusa ka anu dianggap MUTLAK téa.

c.       Ngajalankeun tata-kaidah anu ngatur hablum minanass jeung habum min ‘alam , saluyu tur sajalan  jeung tata-kaimanan atawa tata-kaibadahan sakumaha disebut di luhur.



Dawuhan Allah: “Jeung Kami henteu nyiptakeun manusa sarta jin anging kudu nyembah ka Kami”, (QS, Adz Dzariyaat 56). “ Hé manusa sembah Pangéran anjeun anu geus nyiptakeun anjeun jeung jalma-jalma saméméh anjeun, supaya manéh taqwa” (QS Al Baqarah 21), jeung loba deui ayat-ayat Al Qur’an ngeunaan ieu.



Ayat-ayat Allah ieu satemenna bener-bener kajadian dina zamann kiwari, di mana teu kurang-kurang jalma anu ngaku ngagem agama Islam kalawan miboga guru anu disebut Ulama, tapi loba nu ninggalkeun saréat agama. Lantaran boga pamadegan geus cukup  dina nyukcruk tarékat, antukna poho ngajalankeun syaréat.



Sakitu babaran aki ngeunaan PANCA BUDI DAYA SARJANA, pamuga aya mangpaatna keur urang jeung nambah wawasan pangaweruh sangkan bisa ngahontal jadi SAR-JANA, nyaéta Jalma nu pinuh ku élmu.



Insya Allah!

Cag!



Padukuhan Pakujajar, réngse dina wanci carangcang tihang, Saptu, 30 Mei 2015.

Ki H I.D. Natapradja, Ajar Sunyapada yanasan SKKS / Kandaga Sunda.

No comments: